- iStockphoto — Все об изображениях для редакционного использования
- Что такое «Редакционное изображение»?
- Зачем использовать редакционные изображения?
- Как найти редакционные изображения?
- Как можно использовать редакционные изображения?
- Использование редакционных изображений
- Категория Editorial в микростоках
- Announcing: Shutterstock’s New Editorial Guidelines
- Share this:
- What is an Editorial Image?
- What Can an Editorial Image Be Used For?
- Documentary Images vs. Illustrative Images
- Documentary Images
- Ethical Considerations for Documentary Images
- Illustrative Images
- General quality guidelines to keep in mind:
- How to Create a “Strong” Concept for Illustrative Editorial Images
- Creating a Caption
- Creating Keywords
iStockphoto — Все об изображениях для редакционного использования
С момента запуска на iStockphoto раздела «изображений только для редакционного использования» (editorial-use-only images), или, как их обычно называют «редакционные изображения» (editorial images), команда фотобанка получила много хороших отзывов о том, как такие изображения помогают людям рассказать свои истории. Также было видно замешательство покупателей в вопросе — чем лицензия редакционных изображений отличается от лицензий остальной части коллекции iStockphoto, и как они могут быть использованы. Вот некоторые основные сведения о редакционной лицензии и о том, как можно использовать изображения из лицензионной коллекции.
Что такое «Редакционное изображение»?
Редакционное изображение содержит конкретных людей, места и события, которые обеспечивают контекст для газетных и журнальных статей, записей в блогах, веб-сайтов и других некоммерческих презентаций.
Любое изображение со стандартной лицензией фотобанка iStockphoto может быть использовано в редакционных целях. Главное же в лицензии редакционных изображений в том, что они могут быть использованы только таким образом.
Зачем использовать редакционные изображения?
Редакционные изображения не подвергаются глубокой обработке (допускается незначительная цветокоррекция) – поэтому покупатель получает мощный инструмент для иллюстрации своего материала, в отличие от универсальных изображений «ни о чем».
Фотобанк iStockphoto предлагает коллекцию из тысяч редакционных изображений (в т. ч. последние гаджеты и транспортные средства), узнаваемые здания и достопримечательности, а также социальную фотографию.
Как найти редакционные изображения?
Изображения для редакционного использования будут отображаться в обычном результате поиска, они будут выделены красным текстом и значком газеты.
Есть возможность задать фильтр только для поиска редакционных изображений:
Для того чтобы исключить коллекцию редакционных изображений из результатов поиска следует выбрать флажок «Creative». Также можно установить такой режим поиска по умолчанию, выбрав пункт «Always Exclude Editorial» в разделе «Display Settings» в нижней части страницы.
Как можно использовать редакционные изображения?
Самое главное правило – редакционные изображения нельзя использовать в коммерческих целях, т. е. для того, чтобы заработать деньги – так что если вы хотите использовать их для маркетинга, рекламных или иных коммерческих предприятий, вам не повезло. Для таких целей используются изображения стандартного лицензирования.
Вот некоторые примеры допустимого и неприемлемого использования одного и того же типа редакционных изображений:
- использование фотографии IPad-2 для газеты или журнала в статье, посвещенной новым технологиям;
- иллюстрирование вашего блога о баскетболе фотографиями матчей NBA;
- изображение площади Пиккадилли для PowerPoint-презентации торговли в Лондоне.
- использование фотографии IPad-2 для веб-баннера;
- иллюстрирование брошюры о вашем баскетбольном лагере фотографиями матчей NBA;
- изображение площади Пиккадилли в качестве рекламы для раширения присутствия вашей компании в Великобритании.
Использование редакционных изображений
(Этот раздел в больше мере предназначен для покупателей, использующих такие изображения – прим. пер.)
Есть также ограничения для редактирования редакционных изображений.
Приемлемое редактирование – допускается небольшая корректировка уровней и цветокоррекции.
Неприемлемое редактирование – не допускается корректировать уровни или цвета так агрессивно, что сцена становится принципиально иной. Например, вы не можете сделать радикальные регулировки HDR для придания небу мрачного, зловещего оттенка.
Также не допускается клонирование, копирование или вставка, удаление или изменение элементов изображения. Нельзя обрезать фотографию таким образом, что меняется контекст того, что изображено в первоначальном варианте.
Источник
Категория Editorial в микростоках
- Категория Editorial в микростоках
- Каков диапазон заработка на фотостоке
- Как зарабатывать в фотостоках
Если вы только начинаете работать с микростоками, слово «Editorial» в категориях может поставить вас в тупик. Давайте попробуем разобраться, что оно означает.
Под загадочным словом «Editorial» скрываются фотографии, предназначенные для редакционного использования. Редакционное использование – это иллюстрирование новостей в газете, туристический справочник или некоммерческая презентация, в которых фотография используется как иллюстрация какого-нибудь события. Другими словами, фотография используется как изобразительный образец. Такие фотографии могут использоваться для предоставления читателям информации об объекте съемки. Так, фотографии Эйфелевой башни с подсветкой могут использоваться для иллюстрации статьи об освещении Эйфелевой башни. Прорекламировать же ее изображением свежайшие парижские круассаны у покупателя не получится.
Другими словами, такие фотографии иллюстрируют какое-нибудь важное событие, явление, объект, на который у фотографа нет релиза, но который сам по себе достаточно важен и востребован.
То есть, редакционное изображение могут купить для иллюстрации события или места, но использовать её для зарабатывания денег (например, для коммерческой рекламы) нельзя.
Вот несколько примеров редакционных сообщений:
- Здание музея, имеющего узнаваемый дизайн. Релиза на это здание у фотографа нет.
- Люди, которые пришли на концерт. Их много, и, очевидно, фотограф не спрашивал у них разрешение на фотосъемку.
- Внутренние залы и экспонаты музея, с посетителями или без. Такие изображения также могут продаваться только как редакционные.
- Узнаваемый логотип Олимпийского комитета. Такое изображение может быть очень востребованным, но использоваться оно может только для иллюстрации работы МОК, Олимпийских игр или событий, с ними связанных.
- Известный человек в кадре: актер, политик или писатель.
- Просто люди, выполняющие свою работу: электрики, продавцы, врачи или ученые. Обратите внимание на то, что эти люди не должны смотреть в кадр – фотография не должна быть постановочной.
Кроме того, редакционные фотографии могут включать в себя:
- любую авторскую работу, например, армянские ковры, имитирующие традиционные, дизайнерскую одежду или узнаваемые ювелирные украшения. Другими словами, черные туфли с красной подошвой и спортивные костюмы с узнаваемыми полосками по бокам примут только редакционно.
- все, что принадлежит музеям, в том числе, здания и парковые территории (например, набережные Санкт-Петербурга);
- современную скульптуру и памятники. Некоторые старые памятники могут принять и как нередакционные;
- уникальные внутренние интерьеры.
Все эти изображения могут быть использованы только для иллюстрации того, что на них изображено.
Фотобанки, принимающие фотографии для редакционного использования, отмечают их особым образом. Например,фотобанк 123rf ставит под фотографией блок с темно-розовым фоном, где расположен такой текст:
Editorial Use Only: Use of this image in advertising or for promotional purposes is prohibited unless additional clearances are secured by the licensee. 123RF.com does not provide any clearance services.
(только для редакционного использования: использование данного изображения в рекламных целях или для стимулирования продаж запрещено, если пользователь лицензии не получит необходимые разрешения. 123RF.com не представляет услуги по получению разрешений).
Стоит ли отправлять снимки, которые могут принять только в эту категорию? Мне кажется, да. Например, хороший снимок достопримечательности только выиграет от того, что знание выглядит не пустынным, а с туристами, а фотографии большого количества людей могут продаваться не хуже постановочных портретов.
Источник
Announcing: Shutterstock’s New Editorial Guidelines
Share this:
Shutterstock offers a variety of Editorial photography choices depending on your organization’s needs and budget.
1. Shutterstock Editorial – for Enterprise buyers
If you are a publisher, broadcaster, photo editor or news editor from a media organization, please visit Shutterstock Editorial, our full-service global editorial offering for media professionals, providing photographs of breaking news and live events from a network of photo agencies around the world.
2. Images marked “For Editorial Use Only” in our standard stock photo library
Shutterstock images marked “for editorial use only” are intended for bloggers and journalists who need single-use editorial images, for use on a single platform or social media, but cannot be used in print covers or on broadcast media. These images can only be used in editorial context, and cannot be used for advertising or promotional purposes.
This information is intended for contributors submitting images marked as “Editorial Use Only” to our standard stock library.
Shutterstock is pleased to announce its new editorial guidelines. We have expanded editorial submissions to include illustrative editorial content, and we now encourage simpler editorial captions. Our hope is that these changes will improve your experience in creating and submitting editorial content to Shutterstock.
What is an Editorial Image?
An image labeled as “Editorial Use Only” on Shutterstock (an “editorial image”) is an image that cannot be used to advertise or promote a product or service. The people, objects, or places in editorial images are not released.
An editorial image can be used to illustrate newsworthy and current events. It can also be used to illustrate subjects of human interest, including: the arts, business, culture, health and fitness, lifestyle, social events, technology, and travel.
We do not accept images for editorial use simply because they fail to meet the criteria for commercial images. For example, we will not automatically accept an image showing a recognizable person, but which does not have a model release, for editorial use. Rather, an editorial image should depict a specific subject that could be the topic of a news story or piece of commentary.
What Can an Editorial Image Be Used For?
An editorial image’s use is limited to non-commercial uses. Proper use of an editorial image includes using the image to illustrate news, commentary or opinion in newspaper or magazine articles, blog or website posts, or in non-commercial multimedia presentations (such as film).
Documentary Images vs. Illustrative Images
Shutterstock will accept editorial images that fall under two categories:
- Documentary images: Images that document an event or subject of human interest
- Illustrative images: Images that illustrate an event or subject of human interest through staging
These two subtypes of editorial images illustrate newsworthy and current events, and subjects of human interest, in different ways. However, both types of editorial images must faithfully depict the subject and be accompanied by accurate captions and keywords.
Documentary Images
Documentary images are images that capture a certain event or subject of human interest. These images must accurately and truthfully communicate the event or subject. Although documentary images should be unaltered where possible, technical enhancements to improve the overall quality of the image itself are acceptable.
This is a documentary image of Prince William and Kate Middleton riding in a carriage to Buckingham Palace after their wedding on April 29, 2011 in England. The image captures the event in an accurate or truthful matter. Minor edits, such as cropping the image or adjusting the lighting would be acceptable.
This is a documentary image of a professional surfer catching a wave at Pipeline, Hawaii in February 2009. This image captures the scene in an accurate and truthful matter. The image was cropped to focus on the surfer and the power of the wave, but the cameraman on the lower left was left untouched to honestly and accurately depict the scene.
This is a documentary image of New York firefighters near Ground Zero on September 11, 2001. This image captures the scene at Ground Zero on this date in an accurate and truthful matter, as the image is an unaltered and un-manipulated photograph of the scene.
Ethical Considerations for Documentary Images
Since documentary images are commonly used to illustrate newsworthy and current events, it is important that they be faithful depictions of the subject being illustrated. Although minor edits to enhance documentary images may be acceptable, it is never acceptable to alter them in a way that portrays a subject dishonestly. Additionally, captions for documentary images should always accurately describe the image.
Here are some examples of acceptable and unacceptable practices when it comes to documentary images:
Illustrative Images
Illustrative editorial images are creative and/or conceptual images that can be used to illustrate newsworthy or current events, as well as subjects of human interest. Illustrative images must clearly and strongly illustrate the idea behind the image. Unlike documentary images, illustrative images may be staged.
We review these images on a case-by-case basis. We only accept illustrative images that meet our quality standards, and that we believe would be useful in illustrating news or subjects of human interest.
Please note that our needs for illustrative images change according to current events and trends, and it is important to keep this in mind when submitting illustrative editorial images.
General quality guidelines to keep in mind:
- The concept of your image must be clear and the image should easily convey the message.
- The focus of the image should be sharp, and the focal point should be appropriate for the concept.
- The image should be free of excessive noise.
- Image must be properly lit without harsh shadows and/or highlights.
- Products in product shots should be clean and properly stylized.
- If the image contains a hand and/or model holding an object, the hand and/or model should be stylized as well (hands and nails must be clean).
- The background of illustrative images should not be distracting. They should not contain elements that visually compete with the concept.
This is an example of an illustrative image that may be used for editorial purposes. Although the image is not a documentation of an event, it could be used to illustrate news or commentary.
For example, it is easy to see this image being used in an article about Apple, Steve Jobs, or technology.
Additionally, this image meets Shutterstock’s quality standards. The concept of the image is strong, and the focus of the image is sharp, without any excessive noise, shadows, or highlights.
This is an example of an illustrative editorial image that effectively combines several different elements to create a coherent, clear idea. This image does not document an event, but features a product (a Starbucks beverage) next to an individual on a laptop.
This image could have many editorial uses, for example, in an article about coffee, Starbucks, or working from home.
This image also meets Shutterstock’s quality standards as the concept is strong, the focus of the image is clear, and there are no other quality issues (excessive noise, shadows, or highlights) with the image.
How to Create a “Strong” Concept for Illustrative Editorial Images
The key to submitting illustrative editorial images is that each image must be useful in illustrating news, current events, or subjects of human interest. Shooting images of signs or labels is simply not enough to convey a strong idea or concept.
Rather, focus on a relevant theme or idea, and stage elements in a way that will strongly and clearly illustrate that theme or idea.
For example, the idea behind this illustrative editorial image is “using Visa online.” This image stages two elements—a Visa credit card and a laptop computer—in a manner that coherently and clearly conveys the idea of using a Visa credit card online.
The idea is strong enough to see its use in an article or story about Visa, online shopping, or online banking. Note that this image could not be submitted for commercial use due to the Visa logo in the image, but it would be acceptable for editorial use.
Additionally, this image meets Shutterstock’s quality standards as the focus of the image is clear, and there are no other quality issues (excessive noise, shadows, or highlights) with the image.
Creating a Caption
An editorial image should have an appropriate caption, which describes the specific subject of the image. The caption should include basic identifiers, such as: Who, What, Why, Where, and When. Always pay special attention to spelling, formatting, phrasing, capital letters, and punctuation.
We no longer require a reiteration of the date and location of the image in the description portion of the caption.
Here is how a caption should generally be structured:
CITY, STATE/COUNTRY – MONTH DAY YEAR: [Factual description of the image content, including who and what the image portrays].
Caption Example: Documentary Editorial Image
Caption Example: Illustrative Editorial Image
Creating Keywords
Since editorial images are used to illustrate newsworthy events and subjects of human interest, it is important that keywords for these images be accurate and truthful. Never add keywords that could be misleading. For example, if an editorial image features a product manufactured by Magnavox, do not use pair the keyword “Sony” with the image.
Also, unlike captions for commercial images, keywords for editorial images may include brand names and products, as long as they accurately describe the image.
Finally, illustrative editorial images should include the keyword “illustrative editorial.” This will help customers locate these types of images.
Источник